Wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru VAT – sprawdź jakie złożyć wyjaśnienia
Naczelnik urzędu skarbowego jest uprawniony do wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru VAT, gdy:
-
przedsiębiorca nie złożył deklaracji VAT za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały – wykreślenia można uniknąć udowadniając, że działalność była prowadzona, w takiej sytuacji trzeba oczywiście jak najszybciej dostarczyć brakujące deklaracje VAT;
-
przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały składane były deklaracje, w których nie wykazano sprzedaży lub zakupów z kwotami podatku do odliczenia – przepis nie ma zastosowania, gdy przedsiębiorca złoży wyjaśnienia i wskaże, że taka sytuacja wynika ze specyfiki prowadzonej działalności gosodarczej;
-
przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały dostarczano deklaracje, w których wykazywana była wyłącznie sprzedaż zwolniona z VAT – analogicznie jak w poprzednim przypadku w celu uniknięcia wykreślenia wystarczy złożyć wyjaśnienia, że brak sprzedaży opodatkowanej związany jest ze specyfiką prowadzonej działalności, a nie z zaprzestaniem wykonywania tej sprzedaży;
-
osoba prowadząca działalność wystawiała faktury lub faktury korygujące dokumentujące transakcje, do których nie doszło – przepis nie ma zastosowania, gdy dokumenty zostały wystawione przez pomyłkę lub bez wiedzy przedsiębiorcy.